EuroKuluttajavirasta on ilmoittanut, että neljällä lainaa tarjoavilla yrityksellä on perinnässä ongelmia.

Tapauksessa olevien Aeris, Tromvelt, M Aurora ja EC Finland -pikaluottoyhtiöiden perintää on hoitanut GP-Perintätoimisto Oy, joka on toiminut aiemmin nimellä Arply Oy.

Yhtiön toiminta on poikinut lukuisia yhteydenottoja Kuluttajavirastoon, joka selvittelee asiaa. Juttuun liittyviä luottoja ovat olleet muun muassa E-credit ja Hetivippi.

Kulutusluottoja.fi sivustolla ei ole kokemusta näistä luotoista. Lähteenä on kuluttajavirasto.

Perintätoimiston toimintatapa

GP-Perintätoimisto on hoitanut yhtiöiden perintää tekemällä haastehakemuksia käräjäoikeuksiin perinnässä olevista saatavista. Koska kyseessä ovat velkomusasiat, niitä käsitellään tavallista nopeammalla aikataululla summaarisella menettelyllä. Käsittelyssä olennaista on se, että käräjäoikeus antaa tuomion haasteen mukaisesti, ellei velallinen ole vastustamassa haasteessa esitettyä vaatimusta perusteettomana.

Monelle tavalliselle kuluttajalle käytäntö on vieras. Kuluttajaviraston saamista yhteydenotoista on käynyt ilmi useita epäkohtia GP-Perintätoimiston toimintatavoissa. Yhtiön on muun muassa lähetellyt asiakkaille maksullisia tekstiviestejä, joissa on esimerkiksi tarjottu lainaa, pyydetty asiakaspalautteita sekä ehdotettu lainan eräpäivän siirtoa. Viesteihin vastaaminen ei suinkaan ole ollut ilmaista ja räikeimmissä tapauksissa asiakkaalle on koitunut viestien vastaanottamisesta ja niihin vastaamisesta jopa parinsadan euron lisäkulut.

Myös eräpäivän siirtäminen on ollut maksullista. Vaikka se on esitetty sopimusehdoissa, ehto on perintälain vastainen. Asiakaspalvelu ei myöskään ole toiminut asiallisesti, eivätkä kuluttajat ole saaneet selvitystä esimerkiksi saatavan perusteista. Asiakaspalvelu on toiminut vain faksilla ja sähköpostilla, viesteihin ei välttämättä ole vastattu lainkaan.

Kuluttajan oikeudet kyseisissä perintätapauksissa

GP-Perintätoimistoa koskevissa tapauksissa kuluttajilla on oikeus vastustaa haastetta käräjäoikeudessa, jos näitä epäasiallisia keinoja on perinnän aikana käytetty. Mikäli asia on päätynyt jo käräjäoikeuteen ja oikeudelliseen perintään, kuluttajan tulee esittää kirjallinen vastineensa käräjäoikeuden esittämässä määräajassa ja esittää perustelunsa.

Silloin kun perintä on kirjevaiheessa, ei vielä oikeudellisessa perinnässä, kuluttaja voi valittaa yhtiölle kirjallisesti epäselvistä, erittelemättömistä ja perusteettomista saatavista, kuten eräpäivän siirtomaksusta. Helsingin poliisilaitos tutkii tapausta apulaisvaltakunnansyyttäjän tekemän tutkintapyynnön pohjalta, jonka perusteena on muun muassa törkeä petos sekä markkinointirikos.

Pisteytä artikkeli

1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä    (ääniä: 1, keskiarvo: 4.00 / 5)
Loading...

Kommentoi, arvostele tai kerro kokemuksista

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.